Wydawca treści Wydawca treści

Etapy sporządzania projektu

Procedura sporządzania Planów Urządzenia Lasu składa się z szeregu etapów, które w umowny sposób można zorientować na osi czasu. Według dotychczasowej Instrukcji Urządzania Lasu wśród najważniejszych punktów należy wyróżnić Komisje Urządzeniowe, współpracę z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, upublicznienie procesu opracowywania PUL oraz zasadnicze prace terenowe i kameralne.


Etapy sporządzania projektu Planu Urządzenia Lasu:

  1. Plan Urządzenia Lasu to dokument opracowywany dla każdego nadleśnictwa na okres 10 lat. 
  2. Projekty Planu Urządzenia Lasu sporządzają specjalistyczne jednostki wykonawstwa urządzeniowego. 
  3. Prace nad opracowaniem Planu Urządzenia Lasu trwają ponad 3 lata. 
  4. Opracowany projekt PUL jest zatwierdzany przez Ministra właściwego do spraw środowiska. 
  5. Zatwierdzony przez Ministra właściwego do spraw środowiska Plan Urządzenia Lasu po 10 latach ekspiruje. 
  6. Przed utratą ważności obowiązującego Planu Urządzenia Lasu (w 8 roku) przystępuje się do opracowania nowego planu, tzn. przeprowadza się rewizję Planu Urządzenia Lasu.

Etapy sporządzania Planu Urządzenia Lasu wynikają z wewnętrznych przepisów Lasów Państwowych wprowadzonych Zarządzeniem Nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu. Zarządzenie to dostosowało zapisy Instrukcji Urządzania Lasu do wymogów ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1227).

Chronologicznie etapy według dotychczasowej Instrukcji Urządzania Lasu:

I. Wystąpienie do RDOŚ z wnioskiem o udostępnienie informacji o środowisku z gruntów zarządzanych przez Nadleśnictwo. 

II. Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o przystąpieniu do opracowania projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag oraz uczestnictwa w posiedzeniu Komisji Założeń Planu (KZP).

III. Dyrektor zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której celem jest opracowanie założeń do projektu PUL. 

IV. Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o opracowaniu założeń do projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag. 

V. Przed przystąpieniem do zawarcia umowy na sporządzenie Planu Urządzenia Lasu dyrektor RDLP występuje z wnioskiem o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko do dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).

VI. Wyłonienie wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i udzielenie zamówienia publicznego.

VII. Prowadzenie prac wstępnych, przygotowawczych, terenowych, kameralnych, końcowych przez Wykonawcę.

VIII. Kontrola dokumentacji przez Nadleśnictwo oraz RDLP.

IX. Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG), której zadaniem jest:

- przeprowadzenie analizy gospodarki przeszłej na podstawie referatu nadleśniczego, referatu kierownika ZOL, koreferatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu,

- dokonanie oceny gospodarki przeszłej przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych,

- omówienie i przyjęcie projektu Planu Urządzenia Lasu na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego,

- omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego,

- omówienie projektu Prognozy Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego.

X. Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o możliwości zapoznania się z projektem PUL oraz Prognozą Oddziaływania na Środowisko wraz z możliwością składania wniosków i uwag.

XI. Przekazanie „Projektu Planu Urządzenia Lasu” wraz z Prognozą Oddziaływania na Środowisko - do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z wnioskiem o wydanie opinii.

XII. Wystąpienie do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej o uzgodnienie p-poż.

XIII. Przed skierowaniem Planu Urządzenia Lasu do zatwierdzenia, dyrektor rdLP sporządza pisemne podsumowanie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko zawierające uzasadnienie wyboru właściwego wariantu przyjmowanego Planu Urządzenia Lasu, uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa, a także informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

- ustalenia zawarte w Prognozie Oddziaływania na Środowisko, w tym propozycje w sprawie monitoringu,

- opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,

XIV. Dyrektor rdLP kieruje poprzez Dyrektora Generalnego LP projekt Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniem do zatwierdzenia przez Ministra właściwego do spraw środowiska.

XV. Wgranie nowych opisów taksacyjnych do SILP

XVI. Po zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu pismem Ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektor rdLP:

- podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu przez Ministra właściwego do spraw środowiska i możliwości zapoznania się z jego treścią oraz uzasadnieniem i podsumowaniem,

- przekazuje decyzję o zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniem i przyjętym Planem Urządzenia Lasu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska,

- monitoruje oddziaływanie Planu Urządzenia Lasu na środowisko.


Pliki z materiałami (referaty, protokoły) na Komisje Urządzeniowe znajdują się na stronie BIP RDLP w Katowicach w zakładkach „Co robimy” > „Plan Urządzenia Lasu” > „Dokumenty związane z tworzeniem nowego Planu Urządzenia Lasu”.