Wydawca treści Wydawca treści

Urządzanie Lasu

Plan Urządzenia Lasu to dokument opracowywany dla każdego nadleśnictwa na okres 10 lat.

Informacje o Planie Urządzenia Lasu:

Informacje o Planie Urządzenia Lasu oraz pliki do pobrania znajdują się również na stronie BIP RDLP w Katowicach w zakładce "Plan Urządzenia Lasu"

Plan Urządzenia Lasu jest dokumentem sporządzanym w oparciu o:

Ø       Ustawę o lasach z dnia 28. 09. 1991 r. (Dz.U.05.45.435) z późn. zmianami,

Ø       Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12.11.2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz.U.2012.1302),

Ø       Instrukcję Urządzenia Lasu z 2011 r. wprowadzoną Zarządzeniem Nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu.

 

Obowiązek sporządzenia Planu Urządzenia Lasu dla lasów Skarbu Państwa wynika z art. 19 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 45, poz. 435 z późn. zm).

Plan Urządzenia Lasu jest podstawowym dokumentem gospodarki leśnej opracowywanym dla określonego obiektu (nadleśnictwa), zawierającym opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej ‑ art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach ( Dz. U. z 2005 r., Nr 45, poz. 435 z późn. zm). W oparciu o Plan Urządzenia Lasu możliwe jest prowadzenie trwale zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.

Trwale zrównoważona gospodarka leśna - to działalność zmierzająca do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów ‑ art.6. ust.1 pkt 1a ustawy o lasach.

Minister właściwy do spraw środowiska zatwierdza Plan Urządzenia Lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa decyzją administracyjną na podstawie art.22 ust 1 ustawy o lasach na wniosek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Zgodnie z ustawą o lasach Minister Środowiska nadzoruje wykonanie Planu Urządzenia Lasu.

Zakres projektu Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa:

1.       Przedmiotem opisania Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa są lasy w rozumieniu art. 3 ustawy o lasach. Poza tym w części inwentaryzacyjnej Planu Urządzenia Lasu uwzględnia się również inne grunty i nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie nadleśnictwa.

2.       Określenie zadań z zakresu gospodarki leśnej obejmuje lasy Skarbu Państwa będące w zarządzie nadleśnictwa, w tym również grunty leśne znajdujące się w zasięgu obszaru sieci Natura 2000.

3.       Zadania ujęte w Planie Urządzenia Lasu nie obejmują przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ujętych w:

- Dyrektywie Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko. Załącznik II, dział 1 Rolnictwo pkt. d) –wstępne zalesianie, jeżeli może doprowadzić do niekorzystnych zmian ekologicznych, oraz rekultywacja terenów w celu przekształcenia je w inny rodzaj użytkowania gruntów, Dyrektywie Rady nr 2011/92/UE z 13 grudnia 2011 r. (dawniej 85/337/EWG z 27 czerwca 1985 r.) w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne. Załącznik II, dział 1 Rolnictwo, Leśnictwo i Akwakultura pkt. d) –wstępne zalesienie i wycinanie lasów w celu zamiany przeznaczenia gruntów,

- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – Dz. U. Nr 213/2010 r., poz. 1397, § 3.1. opisanych w punkach:

86) zmiana lasu lub nieużytku na użytek rolny lub wylesienia mające na celu zmianę sposobu użytkowania terenu:

a) jeżeli dotyczy lasów łęgowych, olsów lub lasów na siedliskach bagiennych,

b) jeżeli dotyczy lasu będącego enklawą pośród użytków rolnych lub nieużytków,

c) na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—3 tej ustawy;

d) w granicach administracyjnych miast,

87) zmiana lasu lub nieużytku na użytek rolny lub wylesienia mające na celu zmianę sposobu użytkowania terenu, o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha, inne niż wymienione w pkt. 86;

89) zalesienia:

a) pastwisk lub łąk, na obszarach bezpośredniego lub potencjalnego zagrożenia powodzią,

b) nieużytków na glebach bagiennych,

c) nieużytków lub innych niż orne użytków rolnych, znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—3 tej ustawy;

90) zalesienia o powierzchni powyżej 20 ha inne niż wymienione w pkt. 89. 

4.       W założeniach projektu Planu Urządzenia Lasu nie określa się potrzeb w zakresie zmiany lasu na użytek rolny. Wydanie przez dyrektora rdLP decyzji zezwalającej na zmianę lasu na użytek rolny dotyczy każdorazowo odrębnego postępowania, prowadzonego na wniosek strony.

5.       Na terenie Nadleśnictwa nie występują grunty, które w oparciu o Plan Urządzenia Lasu zostaną przeznaczone do zalesienia. Decyzję o przeznaczeniu gruntów do zalesienia podejmuje się w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gminy.

6.       Projekt Planu Urządzenia Lasu – dla Nadleśnictwa nie wyznacza ram dla innych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – w rozumieniu art. 46 ust 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku …. W szczególności Plan Urządzenia Lasu nie będzie zawierał elementów, które mogłyby być przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko tj. projektów w zakresie infrastruktury technicznej:

     - budowy i remontów dróg, mostów, przepustów, urządzeń melioracyjnych i sanitarnych,

     - budowy i remontów siedzib jednostek Lasów Państwowych i budynków gospodarczych,

     - budowy i konserwacji zbiorników małej retencji,

     - urządzeń dla potrzeb turystyki i rekreacji.

7.       Plan Urządzenia Lasu w ramowy sposób określa potrzeby w zakresie infrastruktury, jednakże są one przedstawione opisowo, jako potencjalne. Plan Urządzenia Lasu nie jest podstawą ich wykonania. Wszystkie przyszłe potrzeby w zakresie infrastruktury tj. modernizacji i remontu dróg oraz budynków są przedsięwzięciami, które wymagają osobnych projektów i postępowań administracyjnych, w tym ewentualnych ocen oddziaływania na środowisko. Zadania te mogą być realizowane przez Nadleśnictwo niezależnie od zapisów Plan Urządzenia Lasu.

8.       Plan Urządzenia Lasu nie będzie zawierał propozycji zadań mających wpływ na zdrowie i życie ludzi (na warunki sanitarno-higieniczne otoczenia) tj. stosowania środków chemicznych, służących do zwalczania owadów, grzybów pasożytniczych i chwastów, a tym samym nie będzie powodował wystąpienia ryzyka dla zdrowia i życia ludzi.

9.       W Programie Ochrony Przyrody będącym integralną częścią Planu Urządzenia Lasu opisane są wszystkie obszary chronione oraz obszary ochrony sieci Natura 2000 na terenie nadleśnictwa.

 Udział społeczeństwa w procesie tworzenia PUL jest zapewniony poprzez:

        - ogłoszenia w BIP i lokalnej prasie o możliwość składania uwag i wniosków do założeń projektu planu,

       -  możliwość zapoznania się z założeniami do sporządzenia projektu PUL i składania do niego uwag,

        - możliwość zapoznania się z projektem planu i składania do niego uwag,

        - możliwość udziału w Komisji Projektu Planu mającej charakter debaty publicznej (zwoływana fakultatywnie).

 Monitorowanie realizacji zadań Planu Urządzenia Lasu określonych w decyzji Ministra Środowiska.

Do monitorowania realizacji zadań PUL wykorzystuje się istniejący system kontroli Lasów Państwowych:

- Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego w RDLP przeprowadza okresowe, w zasadzie co pięć lat (w połowie okresu obowiązywania planu ul i na koniec okresu obowiązywania) kontrole kompleksowe. Przeprowadza również kontrole problemowe. Kontrolowana jest cała działalność nadleśnictwa: m. in. realizacja PUL, prawidłowość wykonania zabiegów hodowlanych, działania z ochrony lasu i ochrony przyrody.

- Wydziały merytoryczne RDLP wykonują kontrole problemowe i kontrole bieżące w zakresie swojego działania.

-  W nadleśnictwie realizacja zadań PUL kontrolowana jest wewnętrznie bezpośrednio w każdym leśnictwie przez kierownictwo jednostki.

-  Analiza gospodarki leśnej minionego okresu sporządzona na zakończenie cyklu 10-cio letniego obowiązywania planu, zamieszczona w następnym PUL, jako monitoring długookresowy.

- Inspekcja Lasów Państwowych przeprowadza kontrole zlecone przez Dyrektora DGLP.

 

W skład dokumentacji Planu Urządzenia Lasu wchodzą:

Ø        Tom I – Opisanie ogólne nadleśnictwa (Elaborat),

Ø        Tom II – Opisy taksacyjne wydzieleń,

Ø        Tom III – Plany zadań gospodarczych,

Ø        Tom IV – Program Ochrony Przyrody (POP),

Ø        Baza danych informatycznych programu TAKSATOR,

Ø        Mapy analogowe (wydruki),

Ø        Warstwy mapy numerycznej,

Ø        Prognoza Oddziaływania PUL na środowisko (POŚ).

Aktualizacja:

mgr inż. Danuta Pająk

10.02.2014 r.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Stan Posiadania

Stan Posiadania

KARTA INFORMACYJNA
Wydział: Zarządzania Zasobami Leśnymi

Sprawa: Zezwolenie na wyłączenie Gruntów leśnych z produkcji

 

Adres miejsca do przesłania lub złożenia dokumentów:

ul. św. Huberta 43/45
40-543 Katowice
Kancelaria (parter - p. 106)
tel. 32-609-45-00
e-mail: 
sekretariat@katowice.lasy.gov.pl

 

Godziny pracy Kancelarii:

Poniedziałek - piątek: 700 - 1500

 

WYŁĄCZENIA GRUNTÓW LEŚNYCH Z PRODUKCJI

Kwestie wyłączenia gruntów z produkcji leśnej reguluje ustawa z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Zgodnie z w/w ustawą właściwym w sprawie ochrony gruntów leśnych (bez względu na formę własności), w tym do wydawania decyzji w sprawach wyłączenia gruntów leśnych z produkcji (z wyjątkiem obszarów parków narodowych) jest Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Wyłączenie z produkcji gruntów leśnych, przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne, może nastąpić po wydaniu decyzji zezwalającej na takie wyłączenie. Przeznaczenie gruntu wskazane jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku w decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Wniosek o wyłączenie gruntu leśnego z produkcji wraz z niezbędnymi dokumentami należy złożyć do biura Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, ul. Św.Huberta 43/45, 40-543 Katowice, pocztą tradycyjną, osobiście lub za pomocą platformy ePUAP na adres pgl-lp-0271/SkrytkaESP (wzór wniosku do pobrania w materiałach poniżej).

O dokonaniu faktycznego wyłączenia gruntu leśnego z produkcji, które może nastąpić na podstawie decyzji Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, należy bezzwłocznie powiadomić pisemnie tutejszy organ (wzór wniosku do pobrania w materiałach poniżej).

Osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntu leśnego z produkcji jest obwiązana uiścić należność i opłaty roczne oraz jednorazowe odszkodowanie w przypadku dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu (nie dotyczy inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni wyłączenia do 500 m2 lub wielorodzinnego do 200 m2 na każdy lokal).

Decyzję zezwalającą na wyłączenie gruntu leśnego z produkcji należy uzyskać przed uzyskaniem pozwolenia na budowę albo dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

 

Szczegółowe informacje w sprawie złożenia wniosku o wyłączenie gruntów leśnych z produkcji:

1. Postępowanie wszczynane jest na wniosek (wzór wniosku do pobrania w materiałach poniżej).

2. Dokumentami niezbędnymi do rozpatrzenia przez Dyrektora RDLP w Katowicach wniosku o zezwolenie na wyłączenie gruntów leśnych z produkcji są:

1) dokument potwierdzający interes prawny wnioskodawcy - stosownie do art. 4 pkt 4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych - interes prawny wynika z prawa własności, użytkowania wieczystego, posiadania samoistnego, zgody właściciela na wyłączenie gruntów leśnych z produkcji przez wnioskodawcę (zawartej np. w umowie zarządu, użytkowania, służebności, służebności przesyłu lub innej umowie nienazwanej) albo orzeczenia zastępującego zgodę właściciela (np. decyzji starosty wydanej na podstawie art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami lub orzeczenia sądu ustanawiającego służebność, z którego wynika zgoda na wyłączenie gruntów leśnych z produkcji). W odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych zgoda właściciela na wyłączenie gruntów leśnych z produkcji musi być zawarta w obowiązującej umowie dzierżawy z właściwym nadleśnictwem;

2) wypis z wyrysem dla działki z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zawierający część: ogólną, szczegółową oraz graficzną wraz z legendą, a w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wraz z załącznikami albo decyzję o ustaleniu lokalizacji celu publicznego wraz z załącznikami; 

3) wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku;

4) opis taksacyjny gruntów leśnych, których dotyczy wniosek, z planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu lub inwentaryzacji stanu lasu wraz z informacją o uznaniu lasu za las ochronny (w przypadku braku ww. dokumentów możliwe jest złożenie innej dokumentacji, sporządzonej przez osobę uprawnioną). W przypadku braku danych dot. ochronności lasu nie stanowiącego własności Skarbu Państwa w w/w opracowaniach, należy w uzupełnieniu złożyć informację na temat ochronności lasu wydaną przez właściwego terytorialnie starostę (wzór informacji do pobrania w materiałach poniżej).

5) projekt zagospodarowania działki stanowiący dokumentację kartograficzną sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem, w skali maksymalnie 1:1000, zawierający szczegółowy bilans zagospodarowania wraz z liniami rozgraniczającymi tereny o różnym przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowana przestrzennego oraz różnych typach siedliskowych z rozliczeniem powierzchni (w szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest sporządzenie projektu na bazie mapy zasadniczej lub ewidencyjnej);

6) decyzję określającą kierunek rekultywacji dla gruntów leśnych, których dotyczy wniosek w przypadku nietrwałego wyłączenia gruntów leśnych z produkcji;

7) koncesję dla wnioskowanych gruntów leśnych na cele poszukiwania i wydobycia kopalin, w przypadku okresowego (o którym mowa w art. 8 ust 1 pkt 2 u.o.g.r.l.) i nietrwałego wyłączenia gruntów leśnych z produkcji.

Ww. dokumenty, stanowiące załączniki do wniosku, zgodnie z art. 76 a § 2 i 2a KPA należy złożyć w formie oryginału lub odpisu poświadczonego za zgodność z oryginałem przez uprawniony podmiot. 

 

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych (RODO)

W myśl postanowień art. 13 ust 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej RODO administrator danych osobowych informuje, co następuje:

1. Administratorem danych osobowych jest: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach, adres: 40-543 Katowice, ul. św. Huberta 43/45, REGON: 272537539, strona internetowa: www.katowice.lasy.gov.pl, poczta elektroniczna: sekretariat@katowice.lasy.gov.pl.

2. Dane osobowe przetwarzane są w ramach prowadzenia postępowania administracyjnego zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. 1960 Nr 30 poz. 168 t.j. Dz.U.2023.775, w prawnie uzasadnionym celu:

2.1. przeprowadzenia postępowania zgodnie ze złożonym wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji leśnej gruntu leśnego;

2.2. wypełnienie obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, wynikających z przepisów szczególnych, przede wszystkim ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, Dz. U. 1995 Nr 16 poz. 78 , t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2409, z 2023 r. poz. 1597, 1688, przepisów rachunkowych i podatkowych oraz przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych i innych regulujących działalność Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;

2.3. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym np. zapewnieniu dostępu do informacji publicznej;

2.4. realizacji prawnie uzasadnionych interesów Administratora, polegających na ustaleniu i dochodzeniu roszczeń lub obrony przed roszczeniami.

3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych we wskazanych powyżej celach jest:

3.1. art. 6 ust. 1 lit. c , lit. e. lit. f RODO w związku z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych; 

3.2. art.  6 ust. 1 lit. a w odniesieniu do danych dodatkowych, takich jak numer telefonu, adres e-mail, o ile wyrażają Państwo zgodę na ich przetwarzanie (zgoda udzielona zostaje poprzez wskazanie tych danych).

4. Pani/Pana dane mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, podmiotom udzielającym jej wsparcia na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

Nie jest wykluczone, że hipotetycznie zdarzy się sytuacja, że o przekazanie Pani/Pana danych osobowych zwrócą się do nas w przyszłości podmioty publiczne - np. sądy czy prokuratura - w przypadku których będziemy mieli prawny obowiązek przekazania im danych - tu podstawą przekazania danych będzie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO. Z wnioskiem o dostęp do materiałów archiwalnych mogą się również zwrócić inne podmioty, w tym osoby fizyczne - jednak, gdy nie będzie prawnego obowiązku udostępniania im dotyczących Pani/Pana materiałów archiwalnych, ewentualne udostępnienie nastąpi tylko za Pani/Pana zgodą, o którą wystąpimy w odrębnej korespondencji. Jeśli będzie to wymagane, Pani/Pana dane adresowe przekażemy również podmiotom świadczącym usługi pocztowe, by móc prowadzić z Panią/Panem korespondencję.

5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji celu określonego w pkt. 2 oraz przez okres wymagany wiążącymi administratora przepisami kancelaryjno-archiwizacyjnymi.

6. Posiada Pani/Pan następujące prawa co do swoich danych osobowych: prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych.

7. Posiada Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które go dokonano przed jej cofnięciem.

8. Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

9. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest:

9.1. obowiązkowe (wymagane) przepisami prawa w zakresie niezbędnym do wydania decyzji administracyjnej (realizacji celów określonych w pkt. 2),

9.2. dobrowolne w pozostałym zakresie.

Odmowa udzielenia informacji uniemożliwi przeprowadzenie postępowania zgodnego z Państwa wnioskiem i wydanie stosownej decyzji.

10. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.