Wydawca treści Wydawca treści

Etapy sporządzania projektu

Procedura sporządzania Planów Urządzenia Lasu składa się z szeregu etapów.

Procedura sporządzania Planów Urządzenia Lasu składa się z szeregu etapów, które w umowny sposób można zorientować na osi czasu. Wśród najważniejszych punktów należy wyróżnić Komisje Urządzeniowe, współpracę z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska i Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, upublicznienie procesu opracowywania PUL oraz zasadnicze prace terenowe i kameralne.

 

 

Etapy sporządzania projektu Planu Urządzenia Lasu:

Plan Urządzenia Lasu to dokument opracowywany dla każdego nadleśnictwa na okres 10 lat.

Projekty Planu Urządzenia Lasu sporządzają specjalistyczne jednostki wykonawstwa urządzeniowego.

Prace nad opracowaniem Planu Urządzenia Lasu trwają ponad 3 lata (po zmianach proceduralnych).

Opracowany projekt PUL jest zatwierdzany decyzją Ministra Środowiska.

Zatwierdzony przez Ministra Środowiska Plan Urządzenia Lasu po 10 latach ekspiruje.

Przed utratą ważności obowiązującego  Planu Urządzenia Lasu (w 8 roku) przystępuje się do opracowania nowego planu, tzn. przeprowadza się rewizję Planu Urządzenia Lasu.

 

Etapy sporządzania Planu Urządzenia Lasu wynikają z wewnętrznych przepisów Lasów Państwowych wprowadzonych Zarządzeniem Nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu. Zarządzenie to dostosowało zapisy Instrukcji Urządzania Lasu do wymogów „ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko" (Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1227).

 

Chronologicznie etapy:

 

       I.        Wystąpienie do RDOŚ z wnioskiem o udostępnienie informacji o środowisku z gruntów zarządzanych przez Nadleśnictwo.

      II.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o przystąpieniu do opracowania projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag oraz uczestnictwa w posiedzeniu Komisji Założeń Planu (KZP).

     III.        Dyrektor zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której celem jest opracowanie założeń do projektu PUL.

     IV.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o opracowaniu założeń do projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag.

      V.        Przed przystąpieniem do zawarcia umowy na sporządzenie Planu Urządzenia Lasu dyrektor RDLP występuje z wnioskiem o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko do dyrektora regionalnej dyrekcji ochrony środowiska (RDOŚ) oraz do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (PWIS).

     VI.        Wyłonienie wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i udzielenie zamówienia publicznego.

    VII.         Prowadzenie prac wstępnych, przygotowawczych, terenowych, kameralnych, końcowych przez Wykonawcę.

   VIII.        Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG), której zadaniem jest:

-         przeprowadzenie analizy gospodarki przeszłej na podstawie referatu nadleśniczego, referatu kierownika ZOL, koreferatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu,

-         dokonanie oceny gospodarki przeszłej przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,

-         omówienie i przyjęcie projektu Planu Urządzenia Lasu na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego,

-         omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego,

-         omówienie projektu Prognozy Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego.

     IX.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o możliwości zapoznania się z projektem PUL oraz Prognozą Oddziaływania na Środowisko wraz z możliwością składania wniosków i uwag.

      X.        Przekazanie „Projektu Planu Urządzenia Lasu" wraz z Prognozą Oddziaływania na Środowisko – do regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii.

     XI.        Fakultatywnie po uzyskaniu opinii oraz uwag i wniosków, dyrektor rdLP zwołuje – poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej i w BIP - Komisję Projektu Planu (KPP), której zadaniem jest omówienie opinii, uwag i wniosków zgłoszonych oraz wstępne sformułowanie uzasadnienia, dotyczącego ww. uwag i wniosków.

    XII.        Przed skierowaniem Planu Urządzenia Lasu do zatwierdzenia, dyrektor rdLP sporządza pisemne podsumowanie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko zawierające uzasadnienie wyboru właściwego wariantu przyjmowanego Planu Urządzenia Lasu, uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa, a także informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

-         ustalenia zawarte w Prognozie Oddziaływania na Środowisko, w tym propozycje w sprawie monitoringu,

-         opinie regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,

   XIII.        Dyrektor rdLP kieruje poprzez Dyrektora Generalnego LP projekt Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniemdo zatwierdzenia przez Ministra Środowiska.

  XIV.        Po zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu w drodze decyzji Ministra Środowiska, dyrektor rdLP:

-         podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu przez ministra właściwego do spraw środowiska i możliwościach zapoznania się z jego treścią oraz uzasadnieniem i podsumowaniem,

-         przekazuje decyzję o zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniem i przyjętym Planem Urządzenia Lasu, regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska oraz państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu,

-         monitoruje oddziaływanie Planu Urządzenia Lasu na środowisko.

Przekierowanie do Harmonogramu sporządzania planu urządzenia lasu

 

 

Aktualizacja:

mgr inż. Danuta Pająk

10.02.2014 r.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Leśnicy wspierają samorządy!

Leśnicy wspierają samorządy!

Blisko 2 mln zł przekazali leśnicy z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych - samorządom z województw: Śląskiego, Małopolskiego i Opolszczyzny. Pieniądze przeznaczone są na budowę lokalnej infrastruktury drogowej. Uroczyste przekazanie dotacji odbyło się w samo południe.

W uroczystości udział wzięli Józef Kubica - Dyrektor Generalny Lasów Państwowych oraz Michał Woś - Wiceminister Sprawiedliwości. Obecni byli również samorządowcy oraz szefowie 11 Nadleśnictw, na terenie których będą realizowane dofinansowane inwestycje.

Jak powiedział Minister Woś – Współpraca między leśnikami i samorządami jak widać jest na najwyższym poziomie. Niezwykle cieszy, że ci którzy dbają o polską przyrodę potrafią się także zatroszczyć o społeczności lokalne. To tym bardziej cenna współpraca, ze realizowana właśnie na najniższym stopniu samorządowym. Bardzo dziękuję wszystkim leśnikom za takie zaangażowanie.

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych Józef Kubica podkreślał wielkość wsparcia jakie przekazują Lasy Państwowe co roku Jednostkom Samorządu Terytorialnego, jak dodał – My, leśnicy często przecież z tych dróg korzystamy, czy to prowadząc gospodarkę leśną czy też jako zwykli użytkownicy dróg. Wiemy dlatego jak ważne jest to wsparci którego udzielamy, dzięki temu przecież wspólnie dbamy o bezpieczeństwo użytkowników dróg, a w wielu przypadkach dzięki tej współpracy możliwa jest realizacja inwestycji czekających na rozpoczęcie wiele lat

.

- Beneficjentami jest 14 gmin, miast i powiatów, które otrzymają na inwestycje drogowe od 15 do 350 tys. zł dotacji – mówi Damian Sieber, Dyrektor RDLP w Katowicach. - Projekty jak widać po wysokości dotacji mają różną skalę. Od naprawy dróg gruntowych, po remonty i przebudowy dróg gminnych i powiatowych. Na przykład w Nadleśnictwie Jeleśnia, starostwo powiatowe w Żywcu przeznaczy dotację na dofinansowanie zabezpieczenia i stabilizacji osuwiska przy uszkodzonej drodze powiatowej między Sopotnią Małą a Juszczyną – wylicza dyrektor Sieber.

Inwestycje w infrastrukturę drogową, będą służyć także leśnikom. Działania te są prowadzone bowiem w ramach społecznej odpowiedzialności Lasów Państwowych. Jest to zgodne z postanowieniami Zarządzenia nr 58 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 2018 r. w sprawie realizacji w Lasach Państwowych wspólnych przedsięwzięć drogowych, mających związek z gospodarką leśną. 

- Jeśli tylko możemy pomóc mieszkańcom w bardziej komfortowych i bezpiecznych warunkach dotrzeć do kancelarii leśnictw, to staramy się to robić. Naturalnie nasi pracownicy w drodze do i z pracy również z nich korzystają. Niektórzy zwłaszcza w tych najmniejszych gminach gdzie budżety są skromne, czekali na poprawę stanu drogi kilka i więcej lat. – dodaje dyrektor Sieber.

Koszty wszystkich wspólnych zrealizowanych i rozliczonych inwestycji drogowych zrealizowanych w 2018 r. przez Lasy Państwowe wyniosły ponad 89 mln zł. W latach 2017-2018 wybudowano wspólnie z samorządami 518 km dróg. Jest to przejawem społecznej odpowiedzialności Lasów Państwowych za interesy społeczne, aspekty środowiskowe i ekonomiczne.