Wydawca treści Wydawca treści

Etapy sporządzania projektu

Procedura sporządzania Planów Urządzenia Lasu składa się z szeregu etapów.

Procedura sporządzania Planów Urządzenia Lasu składa się z szeregu etapów, które w umowny sposób można zorientować na osi czasu. Wśród najważniejszych punktów należy wyróżnić Komisje Urządzeniowe, współpracę z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska i Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, upublicznienie procesu opracowywania PUL oraz zasadnicze prace terenowe i kameralne.

 

 

Etapy sporządzania projektu Planu Urządzenia Lasu:

Plan Urządzenia Lasu to dokument opracowywany dla każdego nadleśnictwa na okres 10 lat.

Projekty Planu Urządzenia Lasu sporządzają specjalistyczne jednostki wykonawstwa urządzeniowego.

Prace nad opracowaniem Planu Urządzenia Lasu trwają ponad 3 lata (po zmianach proceduralnych).

Opracowany projekt PUL jest zatwierdzany decyzją Ministra Środowiska.

Zatwierdzony przez Ministra Środowiska Plan Urządzenia Lasu po 10 latach ekspiruje.

Przed utratą ważności obowiązującego  Planu Urządzenia Lasu (w 8 roku) przystępuje się do opracowania nowego planu, tzn. przeprowadza się rewizję Planu Urządzenia Lasu.

 

Etapy sporządzania Planu Urządzenia Lasu wynikają z wewnętrznych przepisów Lasów Państwowych wprowadzonych Zarządzeniem Nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu. Zarządzenie to dostosowało zapisy Instrukcji Urządzania Lasu do wymogów „ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko" (Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1227).

 

Chronologicznie etapy:

 

       I.        Wystąpienie do RDOŚ z wnioskiem o udostępnienie informacji o środowisku z gruntów zarządzanych przez Nadleśnictwo.

      II.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o przystąpieniu do opracowania projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag oraz uczestnictwa w posiedzeniu Komisji Założeń Planu (KZP).

     III.        Dyrektor zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której celem jest opracowanie założeń do projektu PUL.

     IV.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o opracowaniu założeń do projektu PUL z możliwością składania wniosków i uwag.

      V.        Przed przystąpieniem do zawarcia umowy na sporządzenie Planu Urządzenia Lasu dyrektor RDLP występuje z wnioskiem o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko do dyrektora regionalnej dyrekcji ochrony środowiska (RDOŚ) oraz do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (PWIS).

     VI.        Wyłonienie wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i udzielenie zamówienia publicznego.

    VII.         Prowadzenie prac wstępnych, przygotowawczych, terenowych, kameralnych, końcowych przez Wykonawcę.

   VIII.        Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG), której zadaniem jest:

-         przeprowadzenie analizy gospodarki przeszłej na podstawie referatu nadleśniczego, referatu kierownika ZOL, koreferatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu,

-         dokonanie oceny gospodarki przeszłej przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,

-         omówienie i przyjęcie projektu Planu Urządzenia Lasu na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego,

-         omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego,

-         omówienie projektu Prognozy Oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na Środowisko na podstawie referatu wykonawcy projektu Planu Urządzenia Lasu i koreferatu nadleśniczego.

     IX.        Podanie do publicznej wiadomości (BIP oraz lokalna prasa) informacji o możliwości zapoznania się z projektem PUL oraz Prognozą Oddziaływania na Środowisko wraz z możliwością składania wniosków i uwag.

      X.        Przekazanie „Projektu Planu Urządzenia Lasu" wraz z Prognozą Oddziaływania na Środowisko – do regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii.

     XI.        Fakultatywnie po uzyskaniu opinii oraz uwag i wniosków, dyrektor rdLP zwołuje – poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej i w BIP - Komisję Projektu Planu (KPP), której zadaniem jest omówienie opinii, uwag i wniosków zgłoszonych oraz wstępne sformułowanie uzasadnienia, dotyczącego ww. uwag i wniosków.

    XII.        Przed skierowaniem Planu Urządzenia Lasu do zatwierdzenia, dyrektor rdLP sporządza pisemne podsumowanie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko zawierające uzasadnienie wyboru właściwego wariantu przyjmowanego Planu Urządzenia Lasu, uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa, a także informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

-         ustalenia zawarte w Prognozie Oddziaływania na Środowisko, w tym propozycje w sprawie monitoringu,

-         opinie regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,

   XIII.        Dyrektor rdLP kieruje poprzez Dyrektora Generalnego LP projekt Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniemdo zatwierdzenia przez Ministra Środowiska.

  XIV.        Po zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu w drodze decyzji Ministra Środowiska, dyrektor rdLP:

-         podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu przez ministra właściwego do spraw środowiska i możliwościach zapoznania się z jego treścią oraz uzasadnieniem i podsumowaniem,

-         przekazuje decyzję o zatwierdzeniu Planu Urządzenia Lasu wraz z podsumowaniem i przyjętym Planem Urządzenia Lasu, regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska oraz państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu,

-         monitoruje oddziaływanie Planu Urządzenia Lasu na środowisko.

Przekierowanie do Harmonogramu sporządzania planu urządzenia lasu

 

 

Aktualizacja:

mgr inż. Danuta Pająk

10.02.2014 r.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Stan Posiadania

Stan Posiadania

KARTA INFORMACYJNA
Wydział: Zarządzania Zasobami Leśnymi

Sprawa: Zezwolenie na wyłączenie Gruntów leśnych z produkcji

 

Adres miejsca do przesłania lub złożenia dokumentów:

ul. św. Huberta 43/45

40-543 Katowice

Kancelaria  (parter – p. 106)
tel. 32-609-45-00
e-mail: sekretariat@katowice.lasy.gov.pl

 

Godziny pracy Kancelarii:

Poniedziałek - piątek: 7 00 – 15 00

 

Wymagane dokumenty (do dostarczenia pocztą lub osobiście, w formie papierowej):

 

1) Wniosek z adresem, informacją o numerze PESEL lub NIP wnioskodawcy oraz klauzulami
o przetwarzaniu danych osobowych i możliwości zapoznania z dokumentacją (wzór do pobrania
tutaj);

2) Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub
w przypadku braku obowiązującego planu, ostateczną decyzję o warunkach zabudowy uzgodnioną z RDLP w oryginałach lub kserokopiach potwierdzonych za zgodność 
z oryginałem przez organ, który go wydał, notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym;

3) Projekt zagospodarowania działki z zaznaczonymi na mapie granicami użytków
z bilansem powierzchni leśnej do wyłączenia w rozbiciu na działki ewidencyjne i pododdziały leśne, sporządzony przez osobę uprawnioną (konieczny, jeśli wyłączeniu nie podlega całość gruntów leśnych na działce); Kontur wnioskowanej powierzchni musi być zwarty oraz jednoznacznie i wyraźnie oznaczony;

4) Mapa ewidencyjna z wypisem z rejestru gruntów (z kategorią użytków na wnioskowanej działce) w oryginale lub odpisie;

5) Dokument potwierdzający prawo władania gruntem (np. akt notarialny, umowa lub zgoda na wyłączenie); w przypadku współwłasności działki  - zgodę współwłaścicieli na wyłączenie gruntu
z produkcji leśnej;

6) Wypis z uproszczonego planu urządzenia lasu (zawierający informację o typie siedliskowym lasu, składzie gatunkowym drzewostanu z udziałami, jego wieku, bonitacji wzrostowej, zadrzewieniu) lub
w przypadku jego braku opis taksacyjny sporządzony przez osobę uprawnioną;

7) Informację na temat ochronności lasu wydaną przez właściwego terytorialnie starostę (wzór do pobrania tutaj);

8) W odniesieniu do nietrwałego wyłączenia gruntów leśnych z produkcji decyzja właściwego miejscowo starosty, nakładająca na Wnioskodawcę obowiązek rekultywacji gruntów (w formie oryginału lub odpisu). W przypadkach, gdy ustalony został mieszany kierunek rekultywacji (np. leśny
i wodny), do decyzji należy załączyć projekt rekultywacji bądź inny dokument organu wydającego decyzję wskazujący, jaki kierunek rekultywacji ustalony został dla wnioskowanego gruntu;

9) Inne dokumenty i oświadczenia (np. kopie dokumentacji projektowej, koncesje na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie - w oryginale lub odpisie, zezwolenia na prowadzenie określonej działalności na gruncie). Koncesja jest niezbędna do wyłączenia gruntów z przeznaczeniem na działalność górniczą i wydobywczą;

10) Dokument potwierdzający prawo do reprezentowania firmy (np. wypis z ewidencji działalności gospodarczej, KRS, pełnomocnictwo, itd.).

Jeśli grunty należą do Skarbu Państwa (w tym w zarządzie Lasów Państwowych), to dodatkowo niezbędne są:

1) Wypis z planu urządzenia lasu;

2) Mapa gospodarcza z wkreśloną inwestycją;

3) Kserokopia zgody właściwego ministra na przeznaczenie gruntów leśnych na cele nieleśne
i nierolnicze w mpzp.

Wyżej wymienione dokumenty to najczęściej powtarzający się wykaz wymaganych dokumentów - po ich weryfikacji w urzędzie może on zostać rozszerzony z uwagi na wystąpienie sprawy szczególnie skomplikowanej. 

Opłaty:

1) Opłaty ustalane indywidulanie w każdej decyzji na podstawie art. 12 ustawy
o ochronie gruntów rolnych i leśnych i rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb drzewostanu.

Zwolnieniu z opłat podlegają grunty wyłączane na cele budownictwa mieszkaniowego
o powierzchni wyłączenia do 500 m2 w przypadku budynku jednorodzinnego i do 200 m2 na każdy lokal mieszkalny w przypadku budynku wielorodzinnego.

2) Nie podlega opłacie skarbowej.

Termin załatwienia sprawy:

Z zachowaniem terminów przewidzianych przez Kodeks postepowania administracyjnego.

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. w Dz. U.
z 2017 r.  poz. 1161 ze zm.)

2) Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. w Dz. U. z 2018 r. poz. 2129 ze zm.).

3) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb drzewostanu (Dz. U. z 2002 r. nr 99, poz. 905).

4) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1302).

5) Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
z 2018 r., poz. 2096 ze zm.).

Inne informacje dla klientów:

1) Decyzja może zostać wydana na wniosek właściciela nieruchomości, każdego ze współwłaścicieli po uzyskaniu zgody pozostałych współwłaścicieli lub osoby trzeciej z pisemnym pełnomocnictwem właścicieli lub posiadającej prawo do władania nieruchomością.

2) Pełnomocnictwo takie nie musi być potwierdzone notarialnie, ale musi zawierać informacje:

 - dane właściciela nieruchomości (osoby upoważniającej): imię, nazwisko, dane identyfikacyjne - dokumentu tożsamości oraz PESEL,

- dane osoby upoważnianej: imię, nazwisko, dane identyfikacyjne dokumentu tożsamości,

- zakres pełnomocnictwa wraz z podaniem danych nieruchomości (nr działki, obr. ewidencyjny, gmina).

Opłata skarbowa za pełnomocnictwa/upoważnienie: 17 zł

Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać:

- w kasie Urzędu Miasta Katowice, ul. Pocztowa 5
poniedziałek  7.30 - 17.00
wtorek, środa, czwartek, piątek  7.30 - 15.30  

lub

- przelewem na konto Urzędu Miasta Katowice

PKO BP S.A. nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 

Uwaga:  zwolnienie z opłaty skarbowej za dokument :

- poświadczony notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniający do odbioru dokumentów,

- wydany małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych: 

Administratorem danych osobowych jest: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach, adres: 40-543 Katowice, ul. św. Huberta 43/45, REGON: 272537539, strona internetowa: www.katowice.lasy.gov.pl, poczta elektroniczna: sekretariat@katowice.lasy.gov.pl.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych. Kontakt do Inspektora Danych Osobowych: iod.rdlp@katowice.lasy.gov.pl

Dane osobowe przetwarzane są w prawnie uzasadnionym celu - prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 6 ust 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), dziennik Urzędowy UE L119/1, 04/05/2016 [RODO].

Dane mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, podmiotom udzielającym jej wsparcia na zasadzie zleconych usług
i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

Dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do wykonania obowiązujących przepisów prawa (zgodnie z kategorią archiwalną określoną w instrukcji kancelaryjnej PGL LP).

Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO.

Podanie danych jest wymogiem ustawowym i osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania, co jest niezbędne do realizacji powyższego celu.

Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Obowiązuje od  22.03.2019 r.