Asset Publisher Asset Publisher

Urządzanie Lasu

Plan Urządzenia Lasu to dokument opracowywany dla każdego nadleśnictwa na okres 10 lat.

Informacje o Planie Urządzenia Lasu:

Informacje o Planie Urządzenia Lasu oraz pliki do pobrania znajdują się również na stronie BIP RDLP w Katowicach w zakładce "Plan Urządzenia Lasu"

Plan Urządzenia Lasu jest dokumentem sporządzanym w oparciu o:

Ø       Ustawę o lasach z dnia 28. 09. 1991 r. (Dz.U.05.45.435) z późn. zmianami,

Ø       Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12.11.2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz.U.2012.1302),

Ø       Instrukcję Urządzenia Lasu z 2011 r. wprowadzoną Zarządzeniem Nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu.

 

Obowiązek sporządzenia Planu Urządzenia Lasu dla lasów Skarbu Państwa wynika z art. 19 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 45, poz. 435 z późn. zm).

Plan Urządzenia Lasu jest podstawowym dokumentem gospodarki leśnej opracowywanym dla określonego obiektu (nadleśnictwa), zawierającym opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej ‑ art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach ( Dz. U. z 2005 r., Nr 45, poz. 435 z późn. zm). W oparciu o Plan Urządzenia Lasu możliwe jest prowadzenie trwale zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.

Trwale zrównoważona gospodarka leśna - to działalność zmierzająca do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów ‑ art.6. ust.1 pkt 1a ustawy o lasach.

Minister właściwy do spraw środowiska zatwierdza Plan Urządzenia Lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa decyzją administracyjną na podstawie art.22 ust 1 ustawy o lasach na wniosek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Zgodnie z ustawą o lasach Minister Środowiska nadzoruje wykonanie Planu Urządzenia Lasu.

Zakres projektu Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa:

1.       Przedmiotem opisania Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa są lasy w rozumieniu art. 3 ustawy o lasach. Poza tym w części inwentaryzacyjnej Planu Urządzenia Lasu uwzględnia się również inne grunty i nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie nadleśnictwa.

2.       Określenie zadań z zakresu gospodarki leśnej obejmuje lasy Skarbu Państwa będące w zarządzie nadleśnictwa, w tym również grunty leśne znajdujące się w zasięgu obszaru sieci Natura 2000.

3.       Zadania ujęte w Planie Urządzenia Lasu nie obejmują przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ujętych w:

- Dyrektywie Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko. Załącznik II, dział 1 Rolnictwo pkt. d) –wstępne zalesianie, jeżeli może doprowadzić do niekorzystnych zmian ekologicznych, oraz rekultywacja terenów w celu przekształcenia je w inny rodzaj użytkowania gruntów, Dyrektywie Rady nr 2011/92/UE z 13 grudnia 2011 r. (dawniej 85/337/EWG z 27 czerwca 1985 r.) w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne. Załącznik II, dział 1 Rolnictwo, Leśnictwo i Akwakultura pkt. d) –wstępne zalesienie i wycinanie lasów w celu zamiany przeznaczenia gruntów,

- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – Dz. U. Nr 213/2010 r., poz. 1397, § 3.1. opisanych w punkach:

86) zmiana lasu lub nieużytku na użytek rolny lub wylesienia mające na celu zmianę sposobu użytkowania terenu:

a) jeżeli dotyczy lasów łęgowych, olsów lub lasów na siedliskach bagiennych,

b) jeżeli dotyczy lasu będącego enklawą pośród użytków rolnych lub nieużytków,

c) na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—3 tej ustawy;

d) w granicach administracyjnych miast,

87) zmiana lasu lub nieużytku na użytek rolny lub wylesienia mające na celu zmianę sposobu użytkowania terenu, o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha, inne niż wymienione w pkt. 86;

89) zalesienia:

a) pastwisk lub łąk, na obszarach bezpośredniego lub potencjalnego zagrożenia powodzią,

b) nieużytków na glebach bagiennych,

c) nieużytków lub innych niż orne użytków rolnych, znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1—3 tej ustawy;

90) zalesienia o powierzchni powyżej 20 ha inne niż wymienione w pkt. 89. 

4.       W założeniach projektu Planu Urządzenia Lasu nie określa się potrzeb w zakresie zmiany lasu na użytek rolny. Wydanie przez dyrektora rdLP decyzji zezwalającej na zmianę lasu na użytek rolny dotyczy każdorazowo odrębnego postępowania, prowadzonego na wniosek strony.

5.       Na terenie Nadleśnictwa nie występują grunty, które w oparciu o Plan Urządzenia Lasu zostaną przeznaczone do zalesienia. Decyzję o przeznaczeniu gruntów do zalesienia podejmuje się w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gminy.

6.       Projekt Planu Urządzenia Lasu – dla Nadleśnictwa nie wyznacza ram dla innych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – w rozumieniu art. 46 ust 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku …. W szczególności Plan Urządzenia Lasu nie będzie zawierał elementów, które mogłyby być przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko tj. projektów w zakresie infrastruktury technicznej:

     - budowy i remontów dróg, mostów, przepustów, urządzeń melioracyjnych i sanitarnych,

     - budowy i remontów siedzib jednostek Lasów Państwowych i budynków gospodarczych,

     - budowy i konserwacji zbiorników małej retencji,

     - urządzeń dla potrzeb turystyki i rekreacji.

7.       Plan Urządzenia Lasu w ramowy sposób określa potrzeby w zakresie infrastruktury, jednakże są one przedstawione opisowo, jako potencjalne. Plan Urządzenia Lasu nie jest podstawą ich wykonania. Wszystkie przyszłe potrzeby w zakresie infrastruktury tj. modernizacji i remontu dróg oraz budynków są przedsięwzięciami, które wymagają osobnych projektów i postępowań administracyjnych, w tym ewentualnych ocen oddziaływania na środowisko. Zadania te mogą być realizowane przez Nadleśnictwo niezależnie od zapisów Plan Urządzenia Lasu.

8.       Plan Urządzenia Lasu nie będzie zawierał propozycji zadań mających wpływ na zdrowie i życie ludzi (na warunki sanitarno-higieniczne otoczenia) tj. stosowania środków chemicznych, służących do zwalczania owadów, grzybów pasożytniczych i chwastów, a tym samym nie będzie powodował wystąpienia ryzyka dla zdrowia i życia ludzi.

9.       W Programie Ochrony Przyrody będącym integralną częścią Planu Urządzenia Lasu opisane są wszystkie obszary chronione oraz obszary ochrony sieci Natura 2000 na terenie nadleśnictwa.

 Udział społeczeństwa w procesie tworzenia PUL jest zapewniony poprzez:

        - ogłoszenia w BIP i lokalnej prasie o możliwość składania uwag i wniosków do założeń projektu planu,

       -  możliwość zapoznania się z założeniami do sporządzenia projektu PUL i składania do niego uwag,

        - możliwość zapoznania się z projektem planu i składania do niego uwag,

        - możliwość udziału w Komisji Projektu Planu mającej charakter debaty publicznej (zwoływana fakultatywnie).

 Monitorowanie realizacji zadań Planu Urządzenia Lasu określonych w decyzji Ministra Środowiska.

Do monitorowania realizacji zadań PUL wykorzystuje się istniejący system kontroli Lasów Państwowych:

- Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego w RDLP przeprowadza okresowe, w zasadzie co pięć lat (w połowie okresu obowiązywania planu ul i na koniec okresu obowiązywania) kontrole kompleksowe. Przeprowadza również kontrole problemowe. Kontrolowana jest cała działalność nadleśnictwa: m. in. realizacja PUL, prawidłowość wykonania zabiegów hodowlanych, działania z ochrony lasu i ochrony przyrody.

- Wydziały merytoryczne RDLP wykonują kontrole problemowe i kontrole bieżące w zakresie swojego działania.

-  W nadleśnictwie realizacja zadań PUL kontrolowana jest wewnętrznie bezpośrednio w każdym leśnictwie przez kierownictwo jednostki.

-  Analiza gospodarki leśnej minionego okresu sporządzona na zakończenie cyklu 10-cio letniego obowiązywania planu, zamieszczona w następnym PUL, jako monitoring długookresowy.

- Inspekcja Lasów Państwowych przeprowadza kontrole zlecone przez Dyrektora DGLP.

 

W skład dokumentacji Planu Urządzenia Lasu wchodzą:

Ø        Tom I – Opisanie ogólne nadleśnictwa (Elaborat),

Ø        Tom II – Opisy taksacyjne wydzieleń,

Ø        Tom III – Plany zadań gospodarczych,

Ø        Tom IV – Program Ochrony Przyrody (POP),

Ø        Baza danych informatycznych programu TAKSATOR,

Ø        Mapy analogowe (wydruki),

Ø        Warstwy mapy numerycznej,

Ø        Prognoza Oddziaływania PUL na środowisko (POŚ).

Aktualizacja:

mgr inż. Danuta Pająk

10.02.2014 r.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Stan Posiadania

Stan Posiadania

KARTA INFORMACYJNA
Wydział: Zarządzania Zasobami Leśnymi

Sprawa: Zezwolenie na wyłączenie Gruntów leśnych z produkcji

 

Adres miejsca do przesłania lub złożenia dokumentów:

ul. św. Huberta 43/45

40-543 Katowice

Kancelaria  (parter – p. 106)
tel. 32-609-45-00
e-mail: sekretariat@katowice.lasy.gov.pl

 

Godziny pracy Kancelarii:

Poniedziałek - piątek: 7 00 – 15 00

 

Wymagane dokumenty (do dostarczenia pocztą lub osobiście, w formie papierowej):

 

1) Wniosek z adresem, informacją o numerze PESEL lub NIP wnioskodawcy oraz klauzulami
o przetwarzaniu danych osobowych i możliwości zapoznania z dokumentacją (wzór do pobrania
poniżej w sekcji Materiały do pobrania);

2) Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub
w przypadku braku obowiązującego planu, ostateczną decyzję o warunkach zabudowy uzgodnioną z RDLP w oryginałach lub kserokopiach potwierdzonych za zgodność 
z oryginałem przez organ, który go wydał, notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym;

3) Projekt zagospodarowania działki z zaznaczonymi na mapie granicami użytków
z bilansem powierzchni leśnej do wyłączenia w rozbiciu na działki ewidencyjne i pododdziały leśne, sporządzony przez osobę uprawnioną (konieczny, jeśli wyłączeniu nie podlega całość gruntów leśnych na działce); Kontur wnioskowanej powierzchni musi być zwarty oraz jednoznacznie i wyraźnie oznaczony;

4) Mapa ewidencyjna z wypisem z rejestru gruntów (z kategorią użytków na wnioskowanej działce) w oryginale lub odpisie;

5) Dokument potwierdzający prawo władania gruntem (np. akt notarialny, umowa lub zgoda na wyłączenie); w przypadku współwłasności działki  - zgodę współwłaścicieli na wyłączenie gruntu
z produkcji leśnej;

6) Wypis z uproszczonego planu urządzenia lasu (zawierający informację o typie siedliskowym lasu, składzie gatunkowym drzewostanu z udziałami, jego wieku, bonitacji wzrostowej, zadrzewieniu) lub
w przypadku jego braku opis taksacyjny sporządzony przez osobę uprawnioną;

7) Informację na temat ochronności lasu wydaną przez właściwego terytorialnie starostę (wzór do pobrania poniżej w sekcji Materiały do pobrania);

8) W odniesieniu do nietrwałego wyłączenia gruntów leśnych z produkcji decyzja właściwego miejscowo starosty, nakładająca na Wnioskodawcę obowiązek rekultywacji gruntów (w formie oryginału lub odpisu). W przypadkach, gdy ustalony został mieszany kierunek rekultywacji (np. leśny
i wodny), do decyzji należy załączyć projekt rekultywacji bądź inny dokument organu wydającego decyzję wskazujący, jaki kierunek rekultywacji ustalony został dla wnioskowanego gruntu;

9) Inne dokumenty i oświadczenia (np. kopie dokumentacji projektowej, koncesje na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie - w oryginale lub odpisie, zezwolenia na prowadzenie określonej działalności na gruncie). Koncesja jest niezbędna do wyłączenia gruntów z przeznaczeniem na działalność górniczą i wydobywczą;

10) Dokument potwierdzający prawo do reprezentowania firmy (np. wypis z ewidencji działalności gospodarczej, KRS, pełnomocnictwo, itd.).

Jeśli grunty należą do Skarbu Państwa (w tym w zarządzie Lasów Państwowych), to dodatkowo niezbędne są:

1) Wypis z planu urządzenia lasu;

2) Mapa gospodarcza z wkreśloną inwestycją;

3) Kserokopia zgody właściwego ministra na przeznaczenie gruntów leśnych na cele nieleśne
i nierolnicze w mpzp.

Wyżej wymienione dokumenty to najczęściej powtarzający się wykaz wymaganych dokumentów - po ich weryfikacji w urzędzie może on zostać rozszerzony z uwagi na wystąpienie sprawy szczególnie skomplikowanej. 

Opłaty:

1) Opłaty ustalane indywidulanie w każdej decyzji na podstawie art. 12 ustawy
o ochronie gruntów rolnych i leśnych i rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb drzewostanu.

Zwolnieniu z opłat podlegają grunty wyłączane na cele budownictwa mieszkaniowego
o powierzchni wyłączenia do 500 m2 w przypadku budynku jednorodzinnego i do 200 m2 na każdy lokal mieszkalny w przypadku budynku wielorodzinnego.

2) Nie podlega opłacie skarbowej.

Termin załatwienia sprawy:

Z zachowaniem terminów przewidzianych przez Kodeks postepowania administracyjnego.

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. w Dz. U.
z 2017 r.  poz. 1161 ze zm.)

2) Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. w Dz. U. z 2018 r. poz. 2129 ze zm.).

3) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb drzewostanu (Dz. U. z 2002 r. nr 99, poz. 905).

4) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1302).

5) Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
z 2018 r., poz. 2096 ze zm.).

Inne informacje dla klientów:

1) Decyzja może zostać wydana na wniosek właściciela nieruchomości, każdego ze współwłaścicieli po uzyskaniu zgody pozostałych współwłaścicieli lub osoby trzeciej z pisemnym pełnomocnictwem właścicieli lub posiadającej prawo do władania nieruchomością.

2) Pełnomocnictwo takie nie musi być potwierdzone notarialnie, ale musi zawierać informacje:

 - dane właściciela nieruchomości (osoby upoważniającej): imię, nazwisko, dane identyfikacyjne - dokumentu tożsamości oraz PESEL,

- dane osoby upoważnianej: imię, nazwisko, dane identyfikacyjne dokumentu tożsamości,

- zakres pełnomocnictwa wraz z podaniem danych nieruchomości (nr działki, obr. ewidencyjny, gmina).

Opłata skarbowa za pełnomocnictwa/upoważnienie: 17 zł

Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać:

- w kasie Urzędu Miasta Katowice, ul. Pocztowa 5
poniedziałek  7.30 - 17.00
wtorek, środa, czwartek, piątek  7.30 - 15.30  

lub

- przelewem na konto Urzędu Miasta Katowice

PKO BP S.A. nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 

Uwaga:  zwolnienie z opłaty skarbowej za dokument :

- poświadczony notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniający do odbioru dokumentów,

- wydany małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych: 

Administratorem danych osobowych jest: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach, adres: 40-543 Katowice, ul. św. Huberta 43/45, REGON: 272537539, strona internetowa: www.katowice.lasy.gov.pl, poczta elektroniczna: sekretariat@katowice.lasy.gov.pl.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych. Kontakt do Inspektora Danych Osobowych: iod.rdlp@katowice.lasy.gov.pl

Dane osobowe przetwarzane są w prawnie uzasadnionym celu - prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 6 ust 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), dziennik Urzędowy UE L119/1, 04/05/2016 [RODO].

Dane mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, podmiotom udzielającym jej wsparcia na zasadzie zleconych usług
i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

Dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do wykonania obowiązujących przepisów prawa (zgodnie z kategorią archiwalną określoną w instrukcji kancelaryjnej PGL LP).

Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO.

Podanie danych jest wymogiem ustawowym i osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania, co jest niezbędne do realizacji powyższego celu.

Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Obowiązuje od  22.03.2019 r.